Recension

För ett tag sen fick jag ett litet paket av Strössel & Annat med vit modelleringsfondant. Senare köpte jag själv svart dekorfondant också. Tänkte säga min mening och känsla av dessa material. Har dock inte så jättemycket att jämföra med då jag är nybörjare inom branschen och inte har använt mig av så många olika material och/eller märken. ALLT SOM ALLT och som helhet är jag mycket nöjd med dessa produkter och kommer garanterat köpa hem dessa i framtiden, nu när jag vet hur de ska användas :)



Vit modelleringsfondant.

Den är väldigt lättarbetat och "fin" i koncistens, och till skillnad från tex SP så fastnar den inte i bänken när jag kavlar ut den! :)
Både till fördel och nackdel så tycker inte jag att den torkar lika hårt som SP. Vilket märktes när jag använde den till att göra blommor, den gick inte heller så bra att kavla ut för tunt och sen göra blommor med. Men nu vet jag att den är bättre till "tjockare" blommor som inte har för fina blad.
Den blir väldigt fin när man färgar den tycker jag! Men än en gång så vet jag inte om jag gör fel... tyckte att den lättare sprack efter att den blivit färgad. Vet ni om jag gör något fel??
Den sista delen av mitt paket blandade jag ut med stenhård och inte alls lättarbetad marsipan. Den blev perfekt! Dom hjälpte verkligen varandra till att bli det perfekta locket till mina rulltårtor! Marsipanen var redan färgad rosa och smaksatt med jordgubb, och fondanten färgade jag lite rosa innan jag blandade dom. Perfekt blev det.

 
Ovan: Loggan på Carlsbergtårtan är av modelleringsfondanten. Hela blomman, även den rosalila färgade pluppen i mitten är modelleringsfondanten.
Nedan: Allt på tårtan är modelleringsfondanten, förutom de visa blommorna(som gjordes för länge sen i SP)




Svartdekorfondant.

Till att börja med så visste jag nog inte ens vad det var jag köpte från början, så jag fick mig en liten överraskning. Men vet ni vad? Det är jag glad över! För nu vet jag hur denna produkt fungerar och jag rekomenderar den varmt!
Jag använde denna produkt för att göra musiknoter och stjärnor som dekorationer på minicupcakes. Och dom blev jättefina! Den torkade helt som SP - men det blev fasikens bättre! Dock om jag lät den ligga öppet ute för att torka i två dagar så torkade den skapligt.
Den är lätt att arbeta med och formar sig gudomligt. Går inte sönder så lätt, trots att jag till och från kavlade och rullade den på tok för tunt! Märkte det liksom inte då den inte sprack eller gick sönder. :)
Färgen sen... KOLSVART! Skitläckert enligt mig, speciellt när den inte färgar av sig på bordet(vilket vissa av mina andra grejer gjort när jag färgat dom själv)
 

Kommentarer
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Får jag komma med ett litet tips som kan råda bot på problemet med sp som fastnar i underlaget då man kavlar ut? Vet ju inte hur du går tillväga, men här får du ta del av hur jag gör ;-) Pudra (eller som vissa andra gör, dutta) ett tunt lager maizena majsstärkelse på underlaget innan du kavlar ut sp:n. Se också till att inte kavla alltför många tag åt gången. Kavla några tag, lyft sedan sp:n från underlaget, vrid sp:n ca en kvarts varv, fortsätt kavla osv. Själv kavlar jag på en bakduk (där jag kan stryka ut majsstärkelsen ordentligt) och tycker det fungerar finfint =) Ha en härlig dag!

2010-08-24 @ 10:49:24
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com
Postat av: madde

Så fina så=)

Och tack för dina puschande komentarer:D Den ställningen hade jag bara hyrt! Vet ej vart man kan köpa sådana!



Jag har fått en beställning på bröllopscupcakes. Är lie velig på smaker med mera! Har du några tips, och trix som jag bör tänka på för att få saftiga cupcakes? Kan jag baka dem dagen innan men hur förvarar jag dom bäst över natten?

2010-08-24 @ 20:22:33
URL: http://maddesmumms.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hanna Du är ju en ängel! TACK för så himla bra tips! Det ska jag skriva upp och komma ihåg till nästa gång jag använder SP :) Guld värt med så underbara läsare dom jag här!



Madde Jag kan skicka ett mail med lite tips imorgon! Blir så långt här annars ;)

2010-08-24 @ 23:10:45
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0