Bottnarna

Så här finfina blev mina bottnar.



Receptet har jag snott från Ulrika som har bloggen; Bakverk och Fikastunder. Gå in och kolla! Hon är ju inte bara en bra bagerska, hon kommer också med bra tips och steg-för-steg-beskrivningar! :)



RECEPTET
4st rumsvarma ägg
2dl socker
1dl vetemjöl
1dl potatismjöl
1tsk bakpulver

Vispa äggen och sockret riktigt länge så det blir pösigt.
Blanda de torra ingredienserna med en ballongvisp.
Rör försiktgt ner det torra med äggochsockerblandningen.

Häll ner smeten i en väl smord och bröad form, sätt för säkerhets skull fast bakplåtspapper runt kanten för att smeten inte ska resa sig över kanten och rinna över. (Mina bottnar gjorde inte detta, men jag var dålig och väntade inte på att äggen skulle bli rumsvarma och vipsade nog inte smeten så länge... men övning ger färdighet) Till receptet ska det användas en 24cm i diamter form, men jag använde en 28cm och en 22cm form. :)









En stor och en liten bottenför våningstårtan. Ni får snällt vänta tills imorgon för att få se slutresultatet. Hoppas ni får en riktigt härlig fredag med fredagsmys och kanske lite Idol. Själv ska jag hälla upp mig ett glas vin senare ikväll och hoppas på att det kan lindra min ömmande hals ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0