Steg-för-steg Gravidmagetårta

Jag är så himla dålig på att fota under tiden som jag arbetar med mina bakverk, men denna gång tänkte jag till från början och hade kameran nära till hands. Tyckte jag fotade massor.... Tills jag la in bilderna i datorn och inser att jag bara fotat i början av arbetet! haha Men jag ska försöka förklara i text så gott jag kan också. Men denna tårta är ju inte komplicerad att göra överhuvud taget :)




Man gör botten som vanligt(jag använder mig av "lika-delar-receptet").
Dela bottnarna i så många du ska ha.
Ta fram en skål för magen och två mindre för brösten.
Lägg plastfolie i skålarna, ta mycket så det ligger utanför också. Denna plast använder du sen för att plasta in tårtbottnarna när du fyllt dessa med din fyllning.






Lägg nu översta botten upp och ner i skålen. Detta för att tårtan ska bli rund åt "rätt håll".



Fyll med ett lager fyllning och lägg sen på mellan botten. Försök då göra som en "grop" i mitten av fyllningen, utan att det blir ett hål för det ska ju vara fyllning även i detta lager. Men gör så för att nästa botten också ska ligga "rundat" i mitten av tårtan.





Avsluta med att lägga understa botten med sin bottensida mot dig. Så när du sen vänder tårtan att stå rätt mot sin tårtbricka, står den på sin botten och har övre delen rundat uppåt.

Dra åt plasten ordentligt och plasta in den fyllda tårtan. Låt den ligga kvar i sin skål i kylen över natten/ett dygn, detta för att bottnarna ska få dra åt sig av fyllningarna och bli mer stabil. 


När du sen tar ut skålarna och lägger upp ser det ut så här:
 

Jag hoppas ni förstår hur jag menar i mina förklaringar! Ananrs är det bara att slänga iväg en fråga i kommentarfältet.

Denna metod går ju enkelt att applicera på när man ska göra en tårta som ser ut som en fotboll eller en barbiekjol, bara att ställa själva barbien där uppe. :)


Kommentarer
Postat av: Sabina

Så fin!!!

2012-02-05 @ 22:20:47
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Hej!

Jag har tänkt mig att försöka göra en liknande för min kompis babyshower!

Jag är inte alls någon bakerska, haha, och mina frågor är kanske lite banala men..

-Bör man göra formen med fyllning i skålarna dagen innan eller spelar det någon roll?

- Kan man använda sockerpasta? Hur länge kan den ligga på utan att det blir fult eller så?



Jättefin tårta verkligen, superfin!!

2012-02-06 @ 00:47:10
Postat av: Linda- Cupcakesfluffan

Fick äran att göra en sådan till en kompis, den blev himla uppskattad på Babyshowern

2012-02-06 @ 07:24:52
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Kiki

Vilken härlig tårta! :) Och vilken fin blogg du har..önskar dig lycka till med det nya företaget :)

2012-02-06 @ 19:54:29
URL: http://kikismums.blogspot.com
Postat av: Kristin

Fortfarande superduktig, Angelica :)

Jag var tvungen att länka till dig på min Facebook igår.



Fortsätt tillverka konst!

P.S. Min kille gillar dina verk också..hihi. D.S

Kram!

2012-02-06 @ 20:07:34
URL: http://krysset.webblogg.se/
Postat av: Carola - Mycakes

Jätte bra beskrivning.. jag har undrat hur man gör dessa tårtor.. Skall spara ditt inlägg och hoppas på att jag får göra en sådan här tårta någongång

2012-02-06 @ 22:41:18
URL: http://www.mycakes.se
Postat av: Angelica

Sabina Tack!



AnnaKarin Man måste inte fylla bottnarna dagen innan, men tårtan blir såååå mycket godare när den får stå och dra till sig alla smaker ordentligt ;)

Sockerpasta är vad jag använt att täcka tårtan med och det går att ha på tårtan långt innan du ska äta den.



Linda Ja alla tyckte om den när dom fick se den!

Kiki TACK!



Kristin Vad kul!! TACK för reklamen ;)



Carola Tack! Ja det var hur kul som helst att göra en sån här tårta, men som sagt - det behövs ju ett tillfälle för en sån ;)

2012-02-07 @ 13:48:44
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Frida

Skit snygg tårta. :)

2012-02-20 @ 17:29:59
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Elin

Jag undrar om meningen

"Fyll med ett lager fyllning och lägg sen på mellan botten. Försök då göra som en "grop" i mitten av fyllningen, utan att det blir ett hål för det ska ju vara fyllning även i detta lager. Men gör så för att nästa botten också ska ligga "rundat" i mitten av tårtan."

Vart ska jag göra en grop? Innan eller efter att jag lagt på botten nr 2? Eller är det i fyllning nr 2? Är det botten nr 2 som jag ska "trycka" ner så det blir ett hål?

Jag kanske verkar dom men har frågat flera och dom förstår inte heller! :)

2012-02-22 @ 14:05:20
Postat av: Angelica

elin

Du verkar inte dum!! Verkligen inte. Och nu när jag läser den meningen, så har jag full förståelse för att du inte förstod vad jag menade. Det låter mer komplicerat än vad det är.



Så som första botten ligger i skålen, ser man till att även mellanbotten ligger. Lite i rundad form, istället för platt i mitten. MEN det är en smaksak och det är ingenting viktigt för att tårtan ska vara rund :)

2012-02-24 @ 20:47:36
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0