FLUFF

De flesta som läser bakbloggar eller är insatta i just bakning, vet vad fluff är. Men det händer att man får kommentarer om just fluff så jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om vad det är och hur man gör det.

Fluff är smaksatt och uppvispad grädde. Det tar inga längre tider att smaksätta själva grädden eller att vispa upp den, men man måste vara förberedd tidigt då den behöver "vilotid" mellan de två momenten. Jag brukar oftast göra min smaksättning dagen innan jag ska använda den.

Fluff är en utmärkt bra fyllning till exempelvis tårtor och cupcakes, men går även att ha som sidekick till kladdkaka.


Du behöver:
* Vispgrädde 
* Godis

Gör så här:
* Finhacka ditt godis.
* Häll upp grädden i en kastrull och värm på den(Den får aldrig koka! Då kan man inte vispa upp den sen).
* Rör ner godiset i grädden och låt det smälta, ta lite i taget och smaka av efter önskad smak.
* När godiset har smält så låt grädden stå kallt i kyl i minst 6timmar.
* Färdigt att vispa upp. Klar att använda.



HUR MYCKET grädde vs godis som behövs är så olika beroende på vad du vill ha för smak, tjocknad på grädde och till vad det ska användas. Jag tar alltid ett par bitar godis som jag smälter ner och smakar av istället för att ta ett visst antal gram och så blir det inte som jag tänkt mig...
Ibland kan det vara svårt att få önskad smak från godiset, då man inte kan ta för mycket gelantingodis utan att det blir som en tjock massa istället. Då får man ev tillsätta smakessens eller göra två lager i en tårta med fyllningen. Du kan även färga den med ex hushållsfärg eller pastafärg.

Till en 10bitars tårta använder jag ca 3dl grädde för 1-2 lager.
Till en 15bitars tårta använder jag ca 5dl grädde för 1-2 lager.
Till 15st cupcakes använder jag ca 3-4dl grädde för att fylla.



Exempel på FLUFF och vad du behöver förutom grädde:
Jordgubbsfluff - Lösgodisbitar som ser ut som jordgubbar.

Körsbärsfluff - Lösgodisbitar som ser ut som körsbär.
Laktris & Violfluff - Hårda godiskarameller som finns i ark.
TuttiFrutti - Samma som Laktris & Viol.
Ahlgrensbilarfluff - Ahlgrensbilar
After Eightfluff - After Eight
Nougatfluff - Nougat
Geishafluff - Geishachoklad
Polkagrisfluff - Polkagrisar


Som ni ser, finns ingen begränsning på vad man kan och inte kan göra fluff av. Låt fantasin flöda :)

Kommentarer
Postat av: Linda

Fluff är så himla smidigt och gott! Har dock aldrig testat med jordgubbarna och körsbären, måste jag göra någon gång!

2011-03-05 @ 17:25:33
URL: http://bengtssonsbaksida.blogspot.com
Postat av: Nellie-Sockertussen

Jag älskar fluff!

Jag fyller det i mina tårtor och spritsar det på mina cupcakes ibland oxå ;)



Jag tänkte passa på o tipsa dig om att jag har en tävling på min sida där du kan vinna ett supersnyggt förkläde =)

Trevlig helg

/Nellie

2011-03-05 @ 22:57:38
URL: http://sockertussen.blogspot.com
Postat av: Sofia

Sen jag lärde mig att göra fluff har jag velat testa både den ena och den andra smaken. Dock har jag mest hållt mig till olika chokladsmaker efter att jag råkade ut för att det blev en stel massa första gången jag provade med Ahlgrens bilar. =/ Men en smaksättning jag verkligen kan rekommendera är Pollyfluff (förutsatt att man gillar polly givetvis), det är min favorit hitintills av det jag har smakat! Dock blev jag sugen på att prova att göra Laktris & Viol fluff, har inte ens vetat att man kan göra fluff av dom så nu hamnar även dom på den ständigt växande vill-prova-listan. ;)

2011-03-06 @ 04:40:55
URL: http://aartesaniaa.blogspot.com
Postat av: Filippa H.

Instämmer - fluff är bäst! Så himla, smidigt, gott och varierbart i oändlighet.

2011-03-07 @ 10:08:44
URL: http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Linda Ja testa! Det är ju perfekt nu när man inte kan göra bra fyllningar på ex färska bär.



Nellie Fluff är bäst :) Tack för tipset om tävlingen, dock så har jag redan vunnit en tävling med det förklädet så deltar nog inte i din :)



Sofia Vet vad du menar med hård massa! Det blir lätt så när man tar lite för mycket gelantingodis.... Man får testa sig fram lite. POLLY har jag tänkt testa många gånger, men har inte blivit av. Kan tänka mig att det är ritkigt gott!



FilippaH Precis! :)

2011-03-07 @ 20:03:56
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Ja fluff är så gott! Jag älskar att ha hackad daim i, men ska helt klart prova göra med jordgubbsgodisar i låter gott det med :)

2011-03-08 @ 21:57:36
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Angelica

Sandra Testa med varenda godis du kan komma på! :) Det finns inget slut på hur goda ens fyllningar och toppingar kan vara ju.

2011-03-11 @ 16:14:04
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Hoppas man kan får svar asap ;)

Tänkte bara kolla när är fluff som bäst? ska ha tårtan imorgon, kan man göra fluff idag och lägga på den idag eller ska jag göra fluff och bara vispa den imorgon och lägga på den då?? tack sam för svar ^^

2011-03-26 @ 11:41:18
Postat av: Angelica

Anna-Carin Jag har inte kollat bloggen sen igår! Förlåt om svaret kommer försent!!! :/

Jag smälter mitt godis i grädden dagen innan jag ska vispa den. Och använder fluffen när jag vispat den, sparar den alltså aldrig. Jag brukar fylla min tårta dagen innan den ska serveras eftersom att då får bottnarna "suga åt sig" av fyllningarna och tårtan så att säga "saftar till sig" :)

2011-03-26 @ 21:35:11
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Ingen fara, nu vet jag i alla fall tills nästa gång :)

Misstänkte detta men det gick ju hyfsat ändå :P

Tack för svaret! :D

2011-03-28 @ 08:30:28
Postat av: chanette

jag testa det med dom körsbärs godisarna för par månader sedan och min kille e totalt frälst i det sen dess. blir en väldigt god körsbärs smak på det

2011-05-18 @ 16:31:24
URL: http://tartpalatset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0