Min första täckta tårta

Jag köpte och använde sugarpaste för allra första gången för ett år sedan, Maj 2010. Och det var även då jag startade denna blogg. Det är så svårt att förstå hur fort tiden har gått och hur mycket jag utvecklats. Det enda jag med säkerhet kan fastställa - är hur jävla kul det är!! Och hur kul det känns att veta att jag är bara har börjat :)


Här kommer iaf min första täckte tårta. En rulltårta som skulle få utseendet som en Carlsbergölburk.




Jag känner lite som i Tomas Ledin låten; "Vi är på gång! Vi är laddade! Vi är tända!" 


 


Sen lite Off Topic. 
Först vill jag tacka för mail och visat intresse från mina underbara läsare när det kommer till min blogg och företaget Angelicas Cupcakes. Men från och med nu vill jag snällt, men bestämt undanbe mail med frågor om hur det är att starta eget, vad för kök jag använder och liknande. Jag känner att om ni själva är redo - så vet ni vad ni behöver göra och vilka ställen ni behöver gå till för att starta eget. :)

Jag är långt ifrån ensam om att ha detta intresse, inte heller ensam om att utöva det mer som en verksamhet. Därför kan jag inte låta bli att undra, hur ni andra tänker när ni bakar hemifrån på beställning och tar betalt(eller jobbar alla ni andra gratis?). Anser ni att det är okej för hobbybakare att baka hemma med småbarn och husdjur - men det är inte okej för dom som registrerar sina företag och har F-skattsedel? 

Jag kan dock säga att ALLA måste följa Sveriges lagar och regler. Och blir någon sjuk av era bakverk - då åker ni dit på samma sätt som jag. Nu har ju inte jag det problemet med vart jag ska baka längre då jag har en lokal, om ännu inte godkänd då vi har arbete kvar att utföra där. Men snart så! :)  
Jag trodde det skulle vara till min fördel att jag registrerade mig fort och försökte kämpa på som företagare, men det känns som det inneburit att jag får fler frågor om just bakningen.....


Kanske blev detta ett litet mer privat inlägg än vad som egentligen bör, men så känner jag att det bara är positivt om ni får lära känna mig lite mer ♥


Kommentarer
Postat av: Anna

Vi har våran verksamhet hemifrån men har fått kämpa arslet av oss för att få i ordning allt och bli godkända. För oss känns det extra roligt att sälja det vi gör när vi vet att vi har livsmedelsverket bakom oss och att vi alltid har en kontakt där nu mera som vi kan ringa vid frågor och undringar.



Vi kände att det inte kändes okej att ha en verksamhet som vi vet kan expandera utan livsmedelsverkets godkännande.



Jag tycker det är bra att du skriver vad du tycker och tänker om detta.



Vi håller tummar och tår för dig det vet du, och hoppas du slipper fler frågor om bakning i framtiden. :-)



/Anna och Johan

Postat av: Erika - Bakglädje

Jag minns din första tårta. :-)

Jag bakar ofta tårtor och ger bort i present, istället för en köpt en vanlig present. Det brukar uppskattas.

2011-05-21 @ 17:37:21
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Så fräckt :D

2011-05-23 @ 11:00:26
URL: http://www.HelenaLjunggren.com
Postat av: Sabina

Jag gillar tårtan! :)

2011-05-23 @ 11:18:01
URL: http://lovecreateinspire.se
Postat av: Cecilia

Hej Angelica!



Ville bara skriva att jag hejjar på dig. Tycker att det är jättekul att du kämpar och satsar, och gör det på riktigt sätt. Det ÄR tuffare, jag vet för jag har kollat på saken själv. Men jag tror att det blir värt det; att ha rent mjöl i påsen. Jag har ju också valt att inte ta emot beställningar, förrän jag ev kan göra det under godkända former (om jag tar mig dit). Det spelar ingen roll om man tar betalt eller inte - skatteverket och hygien/livsmedelsaspekten är två olika saker (som jag vet att du vet redan). Så en eloge till dig, och glöm inte vara stolt när du ändå får frågor (oavsett om du har tid att besvara dem): Du är ju en av dem som inte har något att mörka. Följer dig med spänning!

2011-05-23 @ 18:01:21
URL: http://flickanokakorna.se
Postat av: esters hörna

Kul att själv kunna se utveckligen! Det är det som är så bra med en blogg. :) Kram

2011-05-23 @ 20:07:55
URL: http://estershorna.com
Postat av: Madeleine

Jag tycker att du har en asgrym sida! Har du ork så slå även ett öga på min :D.

2011-07-13 @ 03:37:58
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Smsa Låna

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-18 @ 23:45:21
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0