Första advent

Första advent är det hos oss alla idag, men vart är snön? Kanske har några av mina läsare fått lyxen att se den första snön falla utanför sitt fönster och känna lite mer av den julkänsla som ska komma vid denna tid.
Jag är tyvärr inte en av dom som har snö, men har i helgen jobbat hårt för att få känslan ändå med pynt och bakning :)


Mer av vad som ska avnjutas under dagens adventsfika hemma hos oss kommer senare här i bloggen. Men jag kan berätta att det blir även pepparkakscheesecake och mjuk kanelkaka.
Tills dess önskar jag er en riktigt fin och mysig första advent!





Dessa godbitar är superenkla att göra och gudomligt goda kan jag lova! Och detta år har jag testat att göra dom i min chokladpralinform istället för att hälla smeten i en avlång form och dela upp dom i små fyrkanter.


 


RECEPT

Du behöver:
500g nougat
300g choklad
100-200g mandelspån(beror på hur mycket/lite man vill ha, jag har bara 100g)

Gör så här:
* Rosta mandelspånen i het och torr stekpanna, var försiktig så att de inte bränns.
* Smält nougaten över vattenbad.
* Hacka chokladen fint och låt det smälta i nougaten.
* Vänd ner de svalnade mandelnspånen.
* Klä en avlång form med bakplåtspapper och håll i smeten. Låt stelna i kyl och skär sen i mindre bitar. ALTERNATIVT använd en chokladpralinform och häll smeten i formen, låt stelna i kyl och knacka sen ut pralinerna.








Kommentarer
Postat av: Josephine

Hej Angelica!



Har du möjligtvis något bra recept på pepparkaks cupcakes som du skulle kunna dela med dig av? Skulle vilja ge bort till chefen som tack för i år.



Tack för en härlig blogg full med inspiration och tips!



/Josephine

2011-11-27 @ 14:12:36
URL: http://yosooophine.blogg.se/
Postat av: Vardaxlyx

Vilka smarriga praliner =9

Önskar dig en trevlig advent!

Kramkram

2011-11-27 @ 14:24:45
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

oh, vad de ser goda ut! Och lyxiga, som att de kostar 70 kronor styck och delas ut med silkesvantar ;) YUM!

2011-11-27 @ 22:18:25
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Angelica

Josephine Jag har aldrig gjort pepparkakscupcakes faktiskt... Men ska se om jag kan få ihop något och dela med mig av:)



Vardagslyx Tack detsamma!



Alexandra Tack!! haha ja om man inte vill ge dom fingeravtryck så kanske man ska använda silkesvantar ;)

2011-11-29 @ 21:44:50
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0