Cheesecake med pepparkaksbotten

Jag har alltid sagt att jag inte äter cheesecake. Sen har jag aldrig riktigt vågat smaka på någon, förns försa advent iår hos min svägerska. Bad om receptet på stört eftersom att detta var ju bland det godaste jag ätit! haha

Igår gjorde vi denna goding, behöver jag säga att det idag bara finns halva kvar?? ;)

 

CHEESECAKE MED PEPPARKAKSBOTTEN
ca 20-30 pepparkakor
ca 50g smält smör
3 st ägg
2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
200 g creamcheese
2 tsk vaniljsocker

* Krossa pepparkakorna fint och blanda med smält smör, täck botten på en springform med avtagbar kant.
* Dela äggen och vispa äggvitan hård, vispa grädden i en annan skål och äggulorna och sockret i en tredje.
* Blanda creamcheese och vaniljsockret.

* Blanda creamcheeseblandningen med socker/ägg och grädde så att det inte är några klumpar kvar och rör försiktigt i äggvitorna
* Häll över pepparkakssmulorna och täck med aluminiumfolie.
* Ställ in i frysen minst 5 tim.
* Tina i ca 30 min innan man ska äta






Jag kan tänka mig att detta äter man ju mer runt julen, så om man vill ha den annars - så går det byta ut pepparkakorna till ex digestivekex istället.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

alltså det här är nästan lite läskigt.. haha. satt och googlade recept på cheesecake för att jag tänkte jag skulle göra det imorn. Så kom jag att tänka på din blogg och att jag kunde gå in på den och söka för att se om du gjort det nån gång. och tadaaa, senaste inlägget handlar just om det, måste va ödet;)

2010-12-26 @ 20:09:31
URL: http://loveijsa.blogg.se/
Postat av: Linda

Mmm, vad gott :-)

2010-12-26 @ 20:31:12
URL: http://bengtssonsbaksida.blogspot.com
Postat av: Angelica

Lovisa HAHAHAHAA Du är ju helt underbar som tänker på mig :) Och vad komiskt att ödet hjälper oss båda. Har varit med om detta konstiga fenomen själv faktiskt... man blir lite nervös ;) haha

Blev det bra??



Linda Yes indeed! :)

2010-12-27 @ 21:26:55
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0