Doptårta till Anthon

En våningstårta med vaniljbottnar. I den undre tårtan är det hemgjord vaniljkräm och Ahlgrensbilarfluff. Den är spacklad med grädde och täckt med SP som jag färgat själv. 


I den övre tårtan är det hemgjord vaniljkräm och Geishafluff. Den är spacklad med Geishafluff och täckt med vit SP blandad med grön marsipan.




Den mörkbruna nallen är gjord i Marspian(förutom det vita på ögonen som är SP) och den ljusbruna nallen är gjord i SP och dekorfondant(det som blev över från igelkottarna).  

 




Det var svårt att göra en tårta som helt är utan riktlinjer, jag hade för många idéer och det blev inte riktigt som jag tänkt mig i slutändan.... MEN jag lär mig något oerhört mycket vid varje bakning och dekoreringstillfälle. Jag är ganska nöjd med helheten, men önskar att jag gjort massor annorlunda. Däremot är ju huvudsaken att kunden(detta fall min syster) blir nöjd och det blev hon + alla gäster också!

Bland annat: Vid nästa tillfälle att göra en våningstårta ska den tunga tårtan ligga underst för att den andra inte ska bli mosad.... Jag ska börja mer i god tid för att slippa stressa i slutet.... Jag ska begära lite mer riktlinjer eller fråga om speciella intressen eller liknande för att kunna ha några ramar att hålla mig inom. Inte kavla locket för tunt!

sen ska jag öva på att skriva för hand med pensel... nästan pinsamt fult blev det med skyltarna ;)

KOM GÄRNA MED TIPS OCH RÅD!!! :D


Kommentarer
Postat av: svärmor

jättefin, du blir ju duktigare och duktigare för varje tårta =D

2010-10-10 @ 09:48:52
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Så söt den blev! Jag känner igen mig i vissa saker som du skriver, så du är inte ensam! Tycker att man lär sig massor hela tiden, och det är väl lite utav tjusningen också =) Man får ta med sig det som fungerade fint och ompröva annat ;-) Hoppas du har en fin helg!

2010-10-10 @ 11:12:09
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com
Postat av: Angelica

Svärmor TACK! Ja visst blir jag ;)



Hanna Tack för fina visdomsord! Det är ju som du säger, man tar med sig det bra och prövar nytt för det som inte funkade.

2010-10-10 @ 13:07:04
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Lisa - Sockerrus

Supersöta björnar! =) Hoppas på att få göra det till helgens tårta =)



Känner oxå igen mig i att vilja så många olika saker med tårtans dekorationer. De första tårtorna jag gjorde blev det mkt blandat för att jag ville passa på att testa så mkt som möjligt när jag hade chansen. När jag sedan insåg att jag kommer att göra en hel del tårtor så blev det genast lättare och jag höll mig mer till ett tema. Men det är ju helt klart så att man lär sig mer och mer vid varje tårttillfälle =)



Hoppas att du haft en härlig helg!

2010-10-10 @ 22:07:19
URL: http://sockerrus.wordpress.com
Postat av: Angelica

Lisa Tack! Ja det är ju jävligt lätt att överdekorera och ha med lite för mycket "skit" ;) Det är bara att kämpa på.

2010-10-11 @ 10:23:50
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Den blev ju jättefin! Ett tips om du tycker att det var svårt att skriva så kan jag rekommendera att det är mycket enklare att skriva innan man sätter fast en skylt på i det här fallet björnen. Då får man mer stöd när man skriver. Nu är bilden rätt liten så jag ser inte själva texningen så väl, men jag ser inget fel på den. Tycker du ska vara jättenöjd, sen är det alltid bra att ha erfarenheten nästa gång då kan man göra saker annorlunda.

2010-10-11 @ 16:24:39
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Angelica

Erika Det var vad jag hade gjort! :( haha Skylten låg så fint ner och så skrev jag med pensel, men det blev inte så snyggt enligt mig... var därför jag inte visade så tydligt på skylten. haha Tack för tipset dock!!

2010-10-11 @ 18:28:36
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: madde

Gud det där med riktlinjer känner jag igen. Jag tror alla kunder jag har haft har sagt att jag får göra som jag vill. Och det är skiit svårt att bara "hitta på något" Till en person man verkligen inte känner! Men alla verkar nöjda=)



Och din tårta vart skit fin:)

Jag har en beställning nu till helgen till 40st ett barnkalas. Har sådan ångest hur jag skall göra tårtorna!

2010-10-12 @ 00:17:41
URL: http://maddesmumms.blogg.se/
Postat av: Angelica

Madde Fan va skönt att höra, att det är fler än jag som vill ha lite riktlinjer. Inte för att man inte har fantasi, utan för att det sk bli rätt och alla parter ska bli nöjda :)



Kul med fler beställningar! Kommit på nån idé ännu?

2010-10-12 @ 22:14:23
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: MM Cake Design

he he

jag kan nästan kopiera din Bland annat stycke i din inlägg och hänga den på en synlig plats. Konstigt hur många liknande fel gör man. Det värsta jag jör är att kavla socker pasta för tun. Resultatet kan vara väldigt snygg men man tapar sååå mycke tid och som regel spricker den. Jag vill inte upprepa mina fel...men...

2010-10-19 @ 08:34:30
URL: http://marimilocakedesign.se
Postat av: Angelica

Jag kavlar den för tunt också Marina! :/ Vi får helt enkelt skriva små listor med saker som vi måste bli bättre på och misstag vi inte ska göra om ;)

2010-10-20 @ 22:02:39
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0