Hemgjord vaniljkräm/vaniljglass

Detta recept har jag från början hittat hos Linnéas Skafferi, så ska ju inte ta äran åt mig egentligen... MEN här har ni inte bara receptet, utan lite tips om vad du kan göra med vaniljkrämen.

RECEPTET
3st äggulor
3msk florsocker
1msk äkta vaniljsocker
3dl vispgrädde


* Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker länge, så det blir pösigt.
* Vispa grädden ganska hårt. (Vill du ha mer sås än kräm, vispa inte grädden så hårt)
* Blanda ihop allt - Viola! Du har gjort en hemgjord vaniljkräm.

Själv använder jag denna vaniljkräm som fyllning till cupcakes och tårtor, men även som tillbehör till paj och kladdkaka.

Och som glass!
Släng in det i frysen, så har du sen hemgjord vaniljglass! :) Busenkelt och löjligt gott.
Denna gång lyxade jag till det med att tillsätta lite krokantkulor = Daimglass!



ANNARS kan man baka ihop en kladdkaka, låta den svalna för att kunna dela på den så du har två "bottnar". Lägg vaniljkrämen mellan och in i frysen med allt - Då har du en Sandwishglass!

Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Hemmagjord glass är svårslaget :)

2010-10-11 @ 12:29:43
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: svärmor

då vet jag varför min tårta flöt..... jag vispade allt tillsammans =(

2010-10-11 @ 14:24:24
Postat av: Angelica

Svärmor Men nej! Hoppas inte det var jag som berättat fel till dig... :( Men testa en gång till(på rätt sätt) så ska det nog gå bra! Ses imorgon!

2010-10-11 @ 14:41:16
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: svärmor

du sa nog hur det skulle vara men jag kanske inte lyssnade =D japp vi ses i gryningen, kram

2010-10-11 @ 19:59:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0