Baka hemifrån?

Jag har fått ganska många mail och frågor angående min bakning. Vet ju inte om detta är frågor till mig just för att jag registrerat mitt företag, innehar F-skattsedel och allt det där? Eller får andra denna typ frågor också? Får man bara baka på beställning hemifrån utan att folk bryr sig, om man inte registrerar sig som företagare?


Nu när detta nya år har börjat, så börjar även detta med att jag kommer endast baka på beställning när jag har ett bageri att vara i(vilket jag håller tummarna för att det är på gång just nu). Jag vill inte ha fler frågor, fler höjda ögonbryn och riskera att bli "anmäld". 

Jag kan inte heller jobba svart. Jag betalar skatt, deklarerar och bokför mina inkomster och utgifter för att jag vill göra rätt från början. Vet att man får tjäna en peng på hobby, är inte säker på hur mycket man får tjäna men jag vill inte riskera något - även om man kan ta betalt kontant och inte registrera inkomsten någonstans.

Men jag undar lite då hur alla andra gör.
Bakar alla "hobbybagare" hemifrån och har de fått sina kök godkända för att bedriva denna typ av verksamhet? Och om detta är fallet - blir de också ifrågasatta?
Tar andra betalt för sina ätbara konstverk och hur går det då ihop sig med skatter/andra jobb/föräldraledighet och liknande?


Ta detta inte på fel sätt. Jag är helt enkelt nyfiken, men förväntar mig inte att få svar på mina frågor/undringar. Det är nämligen svårt att skapa ett företag inom denna bransch har jag insett, men inte omöjligt! Det blir bara lite svårare när det finns duktiga och billiga hemmabagare i närheten ;)



Kommentarer
Postat av: Pehrnilla

Så vitt jag vet får man inte baka hemifrån och sälja men är det i liten skala verkar det vara ok. Men inte som företagare.Man får sälja till kompisar. Hur mycket liten är vet jag inte. Men vet att det har med bla hygien att göra. Du får inte ha företagets varor i din egen kyl, ha kött och vaniljkräm i samma kyl. Skall ha separat kök för din verksamhet. Har du barn kan de sprida smitta, man skall ju ha avsedda kläder och skor i ett kök där du tillagar kakor/tårtor och kan inte ha små barnfingrar som springer och pillar på allt.Sen tror jag du måste gå en kurs i hygienhantering också. Skatteverket har problem med hemmabakare för de blir fler och fler och det är svårt att se hur mycket de egentligen säljer. De skulle nog gärna sätta dit fler om de hade möjlighet. Samma med sponsring faktiskt, det är egentligen ett reklamarbete de utför för någon och de får en massa gratissaker, skatteverket vill säkert ha en del av kakan där också. För min del är skatteverket ingen myndighet man leker med utan det bästa är att göra rätt för sig precis som du gör:)

2011-01-14 @ 22:33:32
URL: http://kakmonstren.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Pehrnilla Du har koll på detta. Det hör ju jag! :) Känns bra att veta! Sen är det ju som du skriver, Skatteverket är ingen myndighet man leker med - just därför som jag börjar med att starta egen firma, även om jag tjänar mindre än en hobbyverksamhet får tjäna på ett år. "Better safe then sorrow"

Det känns ju som om det vore samma regler ang hygien i kök oavsett vem man säljer till? Tror dock att det är okej att baka hemma till en tillställning som man själv deltar på och när man själv äter av kakan.

2011-01-14 @ 23:36:11
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej hej.

Vi jar varit i kontakt med både skatte och livsmedelsverket och fått en massa bra tips.Vi bakar enbart till vänner och bekanta hemma och just nu tjänar vi inget alls på det vi gör det för att det är roligt. Vi har byggt om vårt kök och skaffat en massa saker som separat kyl och sådant och separat handfat, men vi gör choklad, det är det vårt företag kommer att stå för. Livsmedelshantering och hygienkurser måste man gå samt läsa på om just sin verksamhet. Vi hoppas kunna hitta en bra lokal snart så att vi även kan baka annat. Vi kommer att träffa både livsmedelsverket och skatteverket snart, får se hur det går.

Postat av: Filmster

Hej, jag har startat filmbloggen filmster.se och där kan du hitta massor av filmtips. Kika gärna in och berätta vad du tycker, det kanske är något du vill ha med som jag missat...



Dessutom kan du följa filmster.se på både Facebook och bloglovin :)

2011-01-16 @ 18:13:34
URL: http://www.filmster.se
Postat av: BLOPPISGARDEBROBEN

Kolla in min bloppis, ombloggad oanvänd fuskpälsjacka från H&M med prislapp kvar, oanvända Acne Jeans, Partykjolar och mycket mer!: http://bloppisgarderoben.blogg.se/2011/january/saljes-gardebrobsrensning1.html

2011-01-16 @ 18:29:05
Postat av: Anett

kolla in och var med i dagens blogg:)



http://neehas.blogg.se/2011/january/dagens-blogg-2.html#comment

2011-01-16 @ 18:34:56
URL: http://neehas.blogg.se/
Postat av: Maddesmumms

Hobby verksamhet får du driva hur mycket du vill så länge du inte går med vinst, och går du med vinst måste du deklarera.

Jag tycker dock att detta med sponsring o skattemyndigheten är fjantigt! Om ett företag vill GE bort sina produkter och att jag sedan som privatperson tycker om dessa produkter och "råkar" ha en blogg som jag skriver om det företaget i! Fjanterier, finns så sjukt mycket värre saker som händer i sverige och som sverige förlorar pengar på än att ge bort små saker!

2011-01-20 @ 22:09:19
URL: http://maddesmumms.blogg.se/
Postat av: Sandra

Man får faktiskt gå med liten vinst utan att det är fel. Har för mig att man får tjäna upp till 50 000 kr/år på sin hobbyverksamhet utan att behöva skatta på det!

2011-01-21 @ 19:58:08
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: Angelica

Anna Jag visste inte om det här med kurser man måste gått faktiskt. Så har kollat lite på det nu. Jag kan ju tyvärr inte bygga om mitt kök då jag bor i hyresrätt - just därför som jag letar lokal. :)



Maddesmumms Det här med att företag "vill ge bort" produkter till en privatperson som "råkar" ha en blogg - det sker inte.

Företag ger bort produkter till bloggare just för att dom ska rekomendera produkterna på sina bloggar = ge reklam åt företaget, alltså att dom tjänar pengar på att ge bort gratisprodukter. Inga företag skickar ut produkter till bloggare, utan att veta att de kommer gå med vinst på det utan att behöva skatta för det så att säga.



Sandra Jo, jag har ju för mig det också. Men vet inte exakta summan och vågar inte chansa att inte deklarera, skatta och bokföra - med risk för att gå med högre vinst än hobbyverksamhet och då åka på en skattesmäll eller liknande.

2011-01-22 @ 11:02:34
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vad bra att du tog upp den frågan. Har också funderat på det där. Jag håller också på att starta upp en liten verksamhet då beställningarna är så många att det inte går att hålla på i sitt eget kök. Tänkte gå kurserna och få ordentligt med grund att stå på. Såg att du hittat en lokal nu, GRATTIS!! Vad kul att du kan köra igång :).

Jag hoppas också hitta en liten lokal att vara i, lagom att baka i. Tycker det är svårt dock med alla regler men det är bara till att läsa på. Ska man komma någonstans måste man kämpa och göra allt på rätt sätt. Som du säger; man vill inte ha något surt som blir kastat på en sen. Bättre att göra allting noga och rätt från början!

Stort Lycka till med bakandet i nya lokalen :)



Varma hälsningar/ Caroline - St Heaven Street

2011-04-30 @ 16:12:04
URL: http://stheavenstreet.blogspot.com
Postat av: sabina

behöver man ett godkänt kök från livsmedelsverket för hobbyverksamhet?

2012-02-16 @ 17:44:18
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hobbyverksamhet ÄR en typ av företagande, varenda krona ska beskattas som inkomst av tjänst. Det finns alltså inget belopp som är skattefritt. Inom hobbyverksamhet får du inte heller dra av för förluster, som du får i tex AB. Det spelar ingen roll i vilken skala du bakar och säljer, om det säljs är du ansvarig för att ha en godkänt kök. Kontakta miljökontoret i din kommun, men att få ett hemmakök godkänt är knappast troligt. Du får räkna med en hel del inköp och ombyggnationer för att få till det.

2014-02-26 @ 22:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0