Äpplepaj med hemgjord vaniljkräm

Mina svärföräldrar har en sommarstuga med ett äppleträd i trädgården. Där växer de godaste röda äpplena enligt min dotter som skulle kunna äta dessa till frukost, lunch och middag ;)
Vi fick i lördags med oss en stor påse med massor av dessa äpplen så jag bestämde mig för att för första gången göra en äpplepaj! Ja ni läste rätt... hahaha Konstigt, men sant. Denna goding fick sen min svägerska med familj gotta på i söndags!






SMULPAJ MED ÄPPLEN OCH NÖTTER
4-6 portioner, recept från boken "Läckra pajer" ur serien Livets Goda.


DU BEHÖVER:
4st äpplen

KANELSOCKER:
3msk strösocker
1tsk kanel

SMULPAJ:
100g smör, rumsvarmt
2dl socker
1tsk kanel
2dl mjöl
1dl hasselnötter, hackade





♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skala, kärna ur och skär äpplena(jag tärnade dom). Blanda kanelsockret med äpplena.
3. Blanda smör, socker, kanel, mjöl och hasselnötter i en bunke och smula ihop allt med fingrarna(eller matberedare).

 


4. Smörj en pajform med smör och lägg i äpplena.
5. Täck äpplena med smuldegen och stö över lite extra hasselnötter.
6. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 20min. Ytan ska vara gyllenbryn och knaprig.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣








Vad passar bättre till äpplepaj än vaniljkräm?
Jag gör ju som ni vet, min egna. Så här har ni det receptet igen.

DU BEHÖVER:
3st äggulor
3msk florsocker
1msk äkta vaniljsocker
3dl vispgrädde

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa grädden ganska hårt.
2. Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker fluffigt.
3. Vänd ner grädden i äggblandningen. Vispa sen upp det mer fluffigt.





Kommentarer
Postat av: Linda - Bengtssons Baksida

Mm vad gott, och lyxigt med egen äppelleverantör :-)

2011-09-12 @ 21:59:32
URL: http://bengtssonsbaksida.com
Postat av: Carola

åååå.. ser jättegott ut.. Svenska äpplen är det bästa. lyxigt att få med sig en hel påse hem. i kväll gjorde jag äppel och kanel scones.. Supergott..

Lätt och smidig vaniljkrämsrecept.. Det måste jag prova..



2011-09-13 @ 21:24:19
URL: http://www.mycakes.se
Postat av: svärmor

om jag köper grädde och ägg + det andra till helgen...blir det en paj då =D

2011-09-14 @ 21:37:52
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åh, vad gott och helt rätt nu till hösten! Älskar hemgjord vaniljkräm, det är SÅ stor skillnad mot köpt <3 Vilken fantastisk blogg du har, jag tror jag får ta och börja prenumerera direkt!

2011-09-14 @ 22:48:33
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: finns fler

Har skapat en blogg som handlar om att visa folk att de inte är ensamma. En blogg där man kan få skicka in sin egen berättelse om något de har vart med om. Har du något du vill berätta för andra? tveka inte att skicka in din berättelse. Självklart får du vara anonym.

Mvh Linnea

2011-09-16 @ 15:31:16
URL: http://finnsfler.blogg.se/index.html
Postat av: MyViola

mm va gott med paj, smulpaj är ju så larvigt gott!

2011-09-17 @ 14:05:22
URL: http://myviola.blogg.se/
Postat av: Maria

Mmm så gott det ser ut...jag har fått grymt mycket äpplen av min mor, jag har gjort äppelmos av det mesta, men nu får jag annan (inte lika nyttig) inspiration :-)

2011-09-18 @ 17:25:06
URL: http://mariasbaksida.blogspot.com
Postat av: Sara

du är ju bara för bra!

2011-09-20 @ 23:11:00
URL: http://saralive.blogg.se/
Postat av: Angelica

Linda haha Ja det är bra att ha, speciellt när man har barn på förskola som behöver frukt varje dag :)



Carola Det lät som riktigt goda scones! :) Rekomenderar vaniljkrämen till 100% då den är underbar och god.



Svärmor Ja du fick din äpplepaj! :)



Alexandra Ja visst märker man skillnad på hemgjort och köpt. :) Tack! Och du är så välkommen så på att prenumera.



MyViola Smulpajen är ju det godaste i pajen ;) Inte frukten! haha



Maria Men äpplemos är ju inte fy skam det heller! Hoppas det räckte till en paj.



Sara TACK! :)

2011-09-21 @ 22:12:18
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0