Lata grahamsbullar

Rubriken avslöjar hur det kom sig att jag(som annars bara bakar sött sött sött) bakade kvällsbröd till mig och min man igårkväll!
För ja, det är inga konstigheter eller svårigheter att slänga ihop detta bröd.






♦  RECEPT  ♦

Du behöver
50g jäst
5dl ljummet vatten
25g rumsvarmt smör
1,5tsk salt
2msk honung/sirap (jag har använt ljus sirap)
250g kesella lätt (jag använde vanlig kesella)
2dl grahams mjöl
12-13dl vetemjöl

Gör så här
* Smula jästen i bunke och häll över vattnet. Rör om.
* Tillsätt smör, salt, honung/sirap, kesella och nästan allt mjöl.
* Arbeta till smidig deg och tillsätt resterande mjöl om det behövs. (En smakfråga för hur man vill ha sin deg, min deg blev ganska kladdig och då använde jag allt mjöl)
* Låt degen jäsa under duk i ca 40min.
* Platta ut degen på plåt, strö lite grahamsmjöl över och låt jäsa ytterliggare 20min under duk.
* Skär rutor i degen alternativt vänta med det tills brödet är gräddat.  
* Skjuts in i ugnen som du satt på 200-225° och grädda i mitten i 15min.

Brödet fyller en djup ugnsplåt och blir så många bitar som man själv väljer att skära upp brödet i.










Måste bara tipsa er om den godaste av marmelader jag någonsin smakat! Den kostar lite, men det är det värt.
ST. DALFOUR. Min favorit är Jordgubb och Fyra frukter.




Kommentarer
Postat av: svärmor

då får man nybakat på landet nästa gång, eller <3

2012-05-29 @ 21:42:46
Postat av: Angelica

svärmor Ja det går säkert att ordna!! :)

2012-05-31 @ 20:51:41
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0